TR
Avrasya Sanat ve Medeniyet Dergisi Yıl:2016  Sayı: 6  Alan: Sanat Tarihi ve Arkeoloji

Emel ALTUNAN ÖZKURT
İSKİLİP EVİNDEN SANAT GALERİSİNE: BİR KONAĞIN DÖNÜŞÜMÜ (ERTÜZÜN EVİ)*
 
"Çorum’un en eski ilçesi olan İskilip aynı zamanda Tarihi kentler birliği üyesi olan ilçelerinden de biridir. Bu tarihi merkezde bulunan evlerden bir tanesinin yapımından sanat evi olana kadar geçirdiği süreç anlatılmaya çalışıldı. Ele alınan yapı; yapım yılı hakkında kesin bilgiye ulaşılamayan, yapım tekniği ve malzemesi olarak diğer İskilip evleri ile benzerlik gösteren, arazi konumlanmasında ise tamamen kendine özgü davranan geleneksel bir Türk evidir. Gerek konumu, gerek uzun yıllar boş kalması sonucu esrarengiz bir hal alan eve Eyüboğlu ailesi mensupları ve İskilip Belediyesi işbirliği ile yapılan restorasyon çalışması ile hayat verilmek istenmiştir. Ev işlevlendirilerek sanatsal faaliyetlerin uygulanacağı bir hareket merkezi oluşturulmak için çalışılmıştır. Bu bağlamda Eyüboğlu sanat danışmanı ve teknik kadro birlikte görev almıştır. Bu çalışmanın İskilip’in kültürel olarak da gelişimine katkısının olacağı düşünülmektedir. Sadece sergi alanı değil bu alana eser yapacak kişilerinde yetişeceği, sanatçı ile insanları bir araya getirip tanıştıran, kaynaştıran bir mekân olarak tasarlanmıştır. Yapının işçiliklerine malzemesine yapım tekniğini, modüler büyüklüğüne ve yaşayış şekline fazla müdahale etmeden el sanatlarının, resmin, müziğin yaşadığı bir merkez olma yolunda ilk adım atılmıştır. Çalışma; çağımızın getirdiği sürdürülebilirlik kavramı adına yaptığı çalışmalara bir nebzede olsa katkıda bulunmayı hedeflemektedir. Sürdürülebilirliğin en önemli kollarından biri olan kültür burada devamlılığını gözler önüne serecektir. "

Anahtar Kelimeler: İskilip, Restorasyon, Sanat Evi, Çatalkara, Bedri Rahmi Eyüboğlu


FROM İSKİLİP HOME TO ART GALLERY: TRANSFORMATION OF A RESIDENCE
 
İskilip, the oldest town in Çorum, is also one of the members of the Association of historic cities. Here, the process of one building in the historical centre from home to the art house is explained. This house is a traditional Turkish house which cannot be reached with definite knowledge about its construction year, and which is similar to the other İskilip houses as the construction technique and the material but the land situated is totally unique. It is empty for many years. Because of this reason and also its location, the house remains a mystery. In collaboration with the Eyüpoğlu family members and the municipality of iskilip, the restoration work was completed. The house was worked to be a movement center where artistic activities will be carried out. Eyüpoğlu’s art consultant and technique team worked together. It is thought that this work will contribute to the cultural development of İskilip. It is designed not only as an exhibition space but also as a place where people -who will work for here- are trained and where artists and the people gather and meet. Without interfering much the material of the structure, its labor, its construction technique, its size and its shape of the modular living, the first step was taken toward becoming a center of handicrafts, painting and music. This work aims to contribute to the concept of sustainability to some extent. Culture, one of the most important branches of the sustainability, will show continuity here.

Keywords: İskilip, restoration, art gallery, Çatalkara, Bedri Rahmi Eyüboğlu


Detay

İÇERİK